De ijsbaan is nog gesloten

Fondant ijs

Bokkegat 20143 fondantijs

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het ijs op het “Bokkegat” is niet goed, de baan is nog gesloten.

Het ijs is slecht van kwaliteit. We noemen het fondantijs. Dit is bevroren ijs vermengt met sneeuw. De sneeuw ligt er niet op maar is er in gezakt. Het lijkt wel suiker.

De dikte is een paar centimeter maar door de hoeveelheid sneeuw is de sterkte  minimaal, het is heel bros, breekt snel en bij aanraking zak je er direct door. Er is dus geen enkele stevigheid. Daarnaast is de oppervlakte erg bobbelig en dus voor de schaatser verre van optimaal.

Ook bij blijvende vorst zal dit niet snel verbeteren. Wat nodig is is een dikke laag water bovenop het ijs. We kijken dus uit naar een regenbui maar de verwachtingen spreken eerder over sneeuw dan regen.

Een overweging om op een andere manier water op het ijs te laten wordt in het bestuur besproken. Het “Bokkegat” is een enorme waterplas en of dit de beoogde resultaten zal brengen is nog maar de vraag.

Wanneer iemand hiermee ervaring heeft en ons van adviezen kan voorzien horen we dat graag.

Blijf op de hoogte

Wilt u op de hoogte gehouden worden over de ontwikkelingen op het “Bokkegat” volg dan deze website, OmroepZeeland #de schaatskalender, Twitter: #Schaatskalender #natuurijszld of meld je aan op Facebook bij de IJsclubwissenkerke grooep.