IJs smelt boven nul

bokkegat geslotenHet is zo logisch als wat. Het is 3 graden boven nul.

Iedereen weet dat het niet vriest wanneer de temperatuur boven nul is het en dat bestaand ijs dan zal smelten. Helaas is hierdoor de ijsdikte van gisteren af- in plaats van toegenomen.

De ijsmeesters waarheid

De ijsmeesters van ijsclub Wissenkerke zijn het Bokkegat ingetrokken en hebben vandaag met de nodige apparatuur de dikte van het ijs gemeten. Wat een teleurstelling! Ze probeerden elkaar voor gek te houden door de ijsdikte op 3 cm af te lezen. Maar de waarheid was minder dan dat en een krappe 2,5 cm ijs werd in werkelijkheid gemeten.

Wat een tegenvaller! De ijsbaan ziet er geweldig strak uit. Geen wak, geen scheuren, geen sneeuw. Het zou een topbaan zijn als de vorst nu zou doorzetten.

Maar helaas. Zelfs een zachte aanraking met een voet op het ijs veroorzaakt scheuren en een berg water. Daar waar het gisteren nog mogelijk was om met een “zware” voet op het ijs te kunnen is het nu een waterballet bij dezelfde beweging.

’t Zal niet vriezen maar dooien

De komende dagen zal het een paar graden onder nul vriezen. En dan alleen in de nachten.

Het valt de ijsmeesters dan ook zwaar hun conclusie te trekken: Het zal niet vriezen maar eerder dooien.

Er zal dus de komende dagen niet worden geschaatst op het Bokkegat! Bevestigd door het bordje “GESLOTEN” op het toegangshek!

Moed verloren, al verloren

Hoe het de rest van de weken zal verlopen weet nog niemand. Het zal niet de eerste keer zijn dat in februari de schaatsen ondergebonden kunnen worden in Wissenkerke en het een drukte van belang is op de Dorpsdijk en het Bokkegat, de ijsbaan van IJsclub Wissenkerke!

We blijven moed houden!