Herstelwerkzaamheden in het Bokkegat

Herstelwerkzaamheden in het Bokkegat

Herstelwerkzaamheden

bokkegat herstelwerkzaamheden

Regeren is vooruitzien: is het motto bij het bestuur van “IJsclub Wissenkerke” en daarom is er afgelopen weken hard gewerkt.

Er zijn herstelwerkzaamheden uitgevoerd om voor het komende schaatsseizoen goede condities voor een optimale ijsvloer te creëren.

Waterstand

De laatste winter waren er wat problemen met de stand van het water. De oorzaak hiervan was een kleine dijkval op verschillende plaatsten langs de waterkant. Hierdoor kon er niet voldoende water in het “Bokkegat” blijven zodat er op verschillende plaatsen onder het ijs wat weinig water stond. Dit zou de ijskwaliteit op sommige plekken kunnen beïnvloeden.

Uiteindelijk hebben we door sneeuwval niet kunnen schaatsen en van de dijkval dus gelukkig weinig last gehad.

Hard gewerkt

Inmiddels is er hard gewerkt aan de ondergrond. Met een kraan zijn er  stukken grond afgeplagd zodat er een betere water doorstroom kan plaats vinden. Het dijkje wordt binnenkort door het waterschap weer netjes opgehoogd. Hierdoor kan de komende wintertijd de waterstand op juiste hoogte worden gebracht om “het Bokkegat” bij vorst van een mooie ijsbaan te voorzien.

Hardrijbaan

bokkegat
nieuwe dijk op het bokkegat- ijsclub wissenkerke

Piet Bardolf, ijsmeester van het “Bokkegat”, heeft samen met Dick Meulenberg palen geplaatst. Deze palen maken het uitzetten van de 400 meter baan, de hardrijbaan, makkelijker tijdens een vorstperiode. De palen zijn nodig om mooie bochten te maken, “Met een touw om iedere paal kan een mooie cirkel worden gemaakt, die je vervolgens met elkaar verbindt tot een mooie baan.” verklaard Piet.

Om een betere doorstroom van het water te krijgen en zeker te zijn dat er op de plaats van de hardrijbaan voldoende ijs kan komen te liggen heeft Piet ook bij de hardrijbaan een stuk met een kraan afgeplagd. Overigens bleek het nog niet zo een makkelijke klus: “Het ging erg moeilijk want het was een dikke modderlaag.” volgens Piet. Maar uiteindelijk is de klus geklaard en kunnen de hardrijders tevreden zijn en uitkijken naar en prachtige baan op het “Bokkegat”.

Nog even genieten van de prachtige nazomer en als het aan het bestuur van de ijsclub ligt kan het daarna weer zachtjes gaan vriezen. Ze zijn er klaar voor…..